Intuïtief Eten

Waarom Intuïtief Eten?

Intuïtief Eten deden we ooit allemaal als baby. We gaven aan wanneer we honger hadden en stopten met eten wanneer we genoeg hadden. We aten meer tijdens een groeispurt of wanneer we erg actief waren, en minder tijdens ziekte of wanneer er tandjes doorkwamen. Ook jonge kinderen geven aan wanneer ze honger hebben, en laten weten wanneer ze genoeg hebben.

Verschillende factoren kunnen ertoe geleid hebben dat jij geen intuïtieve eter meer bent: opvoeding, gewoonte, dieetregels, emoties, culturele of religieuze regels, laag zelfbeeld/zelfvertrouwen, maatschappelijke verwachtingen …

Het eerste boek over Intuïtief Eten verscheen in 1995 en was gebaseerd op ervaringen uit de praktijk van de schrijfsters. Ondertussen hebben meer dan 100 studies bevestigd dat Intuïtieve Eters, ook mét een zwaarder lichaam, gelukkiger zijn dan mensen die hun lichaam in een kleiner maatje proberen te forceren door te diëten en/of te sporten. Hun BMI, bloedwaarden en bloeddruk zijn doorgaans gezonder, ze hebben een lager risico op eetstoornissen, eetbuien of emo-eten, ze eten gevarieerder, voelen hun lichaamssignalen beter aan en genieten meer van voeding en beweging en zijn tevreden met hun lichaam.

Voor wie is Intuïtief Eten geschikt?

Iedereen kan intuïtief leren eten. Deze methode is in het bijzonder geschikt voor mensen die al lang een strijd voeren met hun gewicht, die voeding als de vijand beschouwen, het gevoel hebben dat ze constant aan eten denken en heel de dag door op hun hoede moeten zijn voor “foute” voedingsmiddelen en calorieën, en zichzelf allerlei soorten voeding ontzeggen. Voor mensen die de controle over hun eetgedrag kwijt zijn. Die zich schamen, schuldig voelen en teleursgesteld zijn rond hun eetpatroon en hun lichaam. Voor wie herstellende is van een eetstoornis zoals Anorexia Nervosa, Boulemia Nervosa of Binge Eating Disorder, en voor wie al heel veel verschillende diëten heeft geprobeerd met wisselend succes maar met één constante: telkens naar het oorspronkelijke (of een hoger) gewicht terugkeren, of vervallen in een ongezond eetpatroon.

Hoe werkt Intuïtief Eten?

Tijdens je begeleiding worden 10 principes aangehaald. Stap voor stap krijg je deze onder de knie, in je eigen tempo. Wanneer je deze principes begrijpt en beheerst, vind je meer rust in je hoofd rond voeding, kan je terug alle soorten voeding toelaten in je leven zonder de controle erover te verliezen, vind je terug balans tussen voedzaam en minder voedzaam en kan je de signalen die je lichaam je stuurt herkennen en er op gepaste wijze op reageren. Je kiest beweging waarbij je je goed voelt en aanvaardt je lichaam als bondgenoot, niet als vijand.

Wat zijn de 10 principes van Intuïtief Eten?

1/

Laat de dieetmentaliteit los

2/

Respecteer je hongergevoel

3/

Sluit vrede met eten

4/

Daag de voedselpolitie uit

5/

Ontdek de tevredenheids-factor

6/

Voel je voldaan

7/

Ga op een vriendelijke manier om met je emoties

8/

Respecteer je lichaam

9/

Geniet van beweging en voel het verschil

10/

Respecteer je gezondheid met voeding voor lichaam en geest

Als je al jaren gevangen zit in de dieetmentaliteit, kan het beangstigend lijken om dit los te laten. Je vindt er houvast, structuur, regels die je vertellen wat je wel of niet moet doen. Maar voelt dit echt goed aan? Wat heeft al dat diëten jouw tot nu toe opgebracht? Als je graag een anti-dieet aanpak wil proberen die werkt op lange termijn, die je écht gelukkig zal maken en je bevrijdt van negatieve gedachten over jezelf en je lichaam, dan ben je klaar om terug Intuïtief te gaan eten. Het is een proces waarbij je jezelf terug leert kennen, met vallen en opstaan, op jouw maat geschreven. Je krijgt niet alleen informatie, maar gaat ook aan de slag met praktische oefeningen waardoor je jezelf en je lichaam leert kennen. Het is belangrijk dat je je laat begeleiden door iemand die zowel kennis over voeding bezit als over Intuïtief Eten.

Facebook pagina